Web Content Viewer
ActionsДДС: информация относно общите правила, ставките и освобождаванията от данък, регистриране по ДДС и заплащане на данъка, възстановяване на заплатен данък
По своята същност данъкът върху добавената стойност (ДДС) е вид косвен данък, с който се облага потреблението на стоките и услугите.
Данъкът се определя и се събира на всеки етап от производството и реализацията на стоките/услугите до крайния потребител.
Законова рамка
Облагането с ДДС е уредено в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) и Правилника за прилагането на Закона за данък върху добавената стойност (ППЗДДС).
Обект на облагане
С данък върху добавената стойност се облагат:
1. всяка възмездна облагаема доставка на стока или услуга;
Облагаема доставка е всяка доставка на стока или услуга, когато е извършена от данъчно задължено лице и е с място на изпълнение на територията на страната, както и доставката, облагаема с нулева ставка, извършена от данъчно задължено лице.
2. всяко възмездно вътреобщностно придобиване с място на изпълнение на територията на страната, извършено от регистрирано по този закон лице или от лице, за което е възникнало задължение за регистрация;
Вътреобщностно придобиване е придобиването на правото на собственост върху стока и на всяко друго право на разпореждане със стоката като собственик, както и фактическото получаване на стока, която се изпраща или транспортира до територията на страната от територията на друга държава членка, когато доставчикът е данъчно задължено лице, което е регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка.
За възмездно вътреобщностно придобиване се смята и получаването на стоки на територията на страната от данъчно задължено лице, които ще се използват за целите на неговата икономическа дейност, когато стоките са изпратени или транспортирани от или за негова сметка от територията на друга държава членка, в която лицето е регистрирано за целите на ДДС и където стоките са произведени, извлечени, обработени, закупени, придобити или внесени от него в рамките на неговата икономическа дейност.
3. всяко възмездно вътреобщностно придобиване на нови превозни средства с място на изпълнение на територията на страната;
За вътреобщностно придобиване се смята и придобиването на ново превозно средство, което се изпраща или транспортира до територията на страната от територията на друга държава членка, независимо дали доставчикът е данъчно задължено лице за целите на ДДС в друга държава членка.
4. всяко възмездно вътреобщностно придобиване с място на изпълнение на територията на страната на акцизни стоки, когато получателят е данъчно задължено лице или данъчно незадължено юридическо лице, което не е регистрирано по този закон;
Понятието „акцизни стоки“ е дефинирано в Закона за акцизите и данъчните складове, с изключение на природния газ, доставян чрез система за природен газ, разположена на територията на Европейския съюз, или чрез всяка друга мрежа, свързана с такава система и електрическата енергия.
5. вносът на стоки;
Внос на стоки по смисъла на този Закона за данък върху добавената стойност е въвеждането на несъюзни стоки на територията на страната.
За посочените по-горе облагаеми доставки, придобивания и внос на датата на възникване на данъчното събитие данъкът по този закон става изискуем и възниква задължение за регистрираното лице да го начисли.
Дейности и доставки, които не попадат в обхвата на Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС)
Дейности и доставки, които не попадат в обхвата на Закона за данък върху добавената стойност са доставки, осъществявани между физически лица извън независима икономическа дейност, дейности, извършени от физически лица по трудово правоотношение, безвъзмездните доставки и всички дейности и доставки на държавните и местните органи, когато са извършвани в това им качество.
Извън обхвата на Закона за данък върху добавената стойност е доставката към приобретателя от преобразуващия се, от отчуждителя или от апортиращия, която съгласно не се третира като доставка за целите на облагането с ДДС, при преобразуване на търговско дружество; прехвърляне на предприятие; извършване на непарична вноска в търговско дружество; преобразуване на бюджетни организации, държавни или общински предприятия и предоставянето за ползване на имоти от държавата/общините/заявителите за нуждите на детски градини и училища по Закона за народната просвета, частни и с чуждестранно участие.
Безвъзмездните доставки не попадат в обхвата на закона освен в изрично предвидените случаи.
+ Общи правила за данъка върху добавената стойност
Данъчно задължени лица
Данъчно задължено лице е всяко лице, което извършва независима икономическа дейност, без значение от целите и резултатите от нея.
Данъчно задължено лице при внос на стоки е всяко физическо или юридическо лице.
Данъчно задължено лице е и всяко лице, което инцидентно извършва възмездна вътреобщностна доставка, придобиване на ново превозно средство.
Данъчно задължено лице е и всяко лице, което не е установено на територията на страната, но извършава облагаеми доставки на стоки, които се монтират или инсталират на територията на страната от или за негова сметка.
Независима икономическа дейност
Независима икономическа дейност е дейността на производители, търговци и лица, предоставящи услуги, включително в областта на минното дело и селското стопанство, както и упражняването на свободна професия, включително на частен съдебен изпълнител и нотариус.
Независима икономическа дейност е и всяка дейност, осъществявана редовно или по занятие срещу възнаграждение, включително експлоатацията на материално и нематериално имущество с цел получаване на редовен доход от него.
Начисляване на данък от регистрирано лице
Регистрирано лице, за което данъкът е станал изискуем, е длъжно да го начисли, като:
1. издаде данъчен документ, в който посочи данъка на отделен ред;
2. включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията за този данъчен период;
3. посочи данъчния документ в дневника за продажбите за съответния данъчен период.
Данъкът е дължим от регистрираното лице за данъчния период, през който е издаден данъчният документ, а в случаите, когато не е издаден такъв документ или не е издаден в срока по този закон – за данъчния период, през който данъкът е станал изискуем.
Данъчни документи са:
1. фактурата;
2. известието към фактура;
3. протоколът.
Регистрираните лица водят следните регистри:
1. дневник за покупките;
2. дневник за продажбите.
Регистрираното лице подава:
- справка-декларация, съставена въз основа на отчетните регистри (дневник за покупките и дневник за продажбите);
- VIES-декларация, когато е извършило за данъчния период вътреобщностни доставки, доставки като посредник в тристранна операция или доставки на услуги с място на изпълнение на територията на друга държава членка, заедно със справка-декларацията;
- отчетните регистри за съответния данъчен период.
За стоките и услугите, предназначени за извършване на облагаеми доставки, придобивания и внос е налице правото на приспадане на данъчен кредит.
Данъчни ставки
Съгласно Закона за данък върху добавената стойност облагането с данък върху добавената стойност е с три различни по размер данъчни ставки:
1. двадесет на сто – основна данъчна ставка, прилагана при:
- облагаемите доставки, освен изрично посочените като облагаеми с нулева ставка;
- вноса на стоки на територията на страната;
- облагаемите вътреобщностни придобивания.
2. девет на сто – намалена данъчна ставка, прилагана при настаняване, предоставяно в хотели и подобни заведения, включително предоставянето на ваканционно настаняване и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани;
3. нулева ставка – с нулева данъчна ставка се облагат само изрично посочените в закона доставки като например:
- доставките на стоки, изпращани или превозвани извън територията на Европейския съюз;
- международния транспорт на пътници;
- международния транспорт на стоки;
- доставките, свързани с международен транспорт;
- доставките, свързани с международния стоков трафик;
- доставките по обработка на стоки;
- доставките на злато за централни банки;
- доставките, извършени при безмитна търговия;
- доставките на услуги, предоставяни от агенти, брокери и други посредници, свързани с доставка на горепосочените облагаеми с нулева ставка доставки;
- доставките по силата на международни договори, спогодби, споразумения, конвенции или други подобни, по които Република България е страна, ратифицирани и обнародвани по съответният ред;
- доставките на стоки и услуги, по които получатели са въоръжените сили на други държави, които са страни по Северноатлантическия договор;
- доставките на свързани с внос услуги като комисиона, опаковка, транспорт и застраховка, когато стойността им е включена в данъчната основа при внос;
- вътреобщностните доставки, с изключение на освободените вътреобщностни доставки, когато получателят е данъчно задължено лице или данъчно незадължено юридическо лице, регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка;
- вътреобщностните доставки на нови превозни средства, в т.ч. и от физически лица.
Освободени доставки – това са:
- доставка, свързана със здравеопазване;
- доставка, свързана със социални грижи и осигуряване;
- доставка, свързана с образование, спорт или физическо възпитание;
- доставка, свързана с култура;
- доставка, свързана с вероизповедания;
- доставка с нестопански характер;
- доставка, свързана със земя и сгради;
- доставка на финансови услуги;
- доставка на застрахователни услуги;
- хазарт;
- доставка на пощенски марки и пощенски услуги;
- доставка на стоки или услуги, за която не е ползван данъчен кредит.
Освободен внос
1. стоки, внасяни от:
- дипломатически представителства, консулства или членовете на персонала им, които отговарят на условията за освобождаване от мита при внос;
- Европейския съюз, Европейската общност за атомна енергия, Европейската централна банка, Европейската инвестиционна банка или от органите на Европейския съюз, към които се прилага Протоколът за привилегиите и имунитетите на Европейския съюз, при ограниченията и условията на този протокол и споразуменията за неговото прилагане или споразуменията за седалищата и при условие, че това не води до нарушаване на конкуренцията;
- международни организации, признати за такива от публичните органи на държавата членка–домакин, или извършен от членове на такива организации, при ограниченията и условията, установени в международните конвенции за създаване на организациите или в споразуменията за техните седалища;
2. зъбни протези, внасяни от лекари по дентална медицина или зъботехници, човешки органи, тъкани и клетки, кръв, кръвни съставки и кърма;
3. учебници и учебни помагала;
4. продукти на морския риболов, извлечени извън териториалните води на Европейския съюз от кораби, когато продуктите се внасят в пристанища в непреработен вид или след съхраняваща обработка за пазарна реализация, преди да бъдат доставени;
5. стоки, когато вносът е последван от вътреобщностна доставка и когато вносителят представи следните данни:
- идентификационния си номер;
- идентификационния номер по ДДС на клиента, за когото се доставят стоките, издаден в друга държава членка, или собствения си идентификационен номер по ДДС, издаден в държавата членка, в която завършва изпращането или превозът на стоките;
- доказателство, че внесените стоки са предназначени да бъдат превозени или изпратени до друга държава членка по ред, определен с правилника за прилагане на закона;
6. злато от Българската народна банка;
7. въздухоплавателни средства и плавателни съдове, както и на резервни части за тях;
8. инвестиционно злато;
9. газ чрез система за природен газ или чрез мрежа, свързана с такава система, или захранен от плавателен съд, транспортиращ газ, в система за природен газ или мрежа от газопроводи преди такава система, на електроенергия или на топлинна или хладилна енергия чрез топлофикационни или охладителни мрежи;
10. официални публикации, издадени под контрола на органите на държавата или територията на износа, на международни организации, публични структури и публичноправни образувания, установени в държавата или територията на износа, и печатни материали, разпространявани в условията на избори за Европейския парламент или в условията на национални избори в държавата, в която печатните материали се издават от чуждестранни политически организации, официално признати като такива в държавите членки, доколкото тези публикации и печатни материали са обложени с данък в държавата или територията на износа и не се ползват от освобождаване от данък при износ;
11. чистокръвни коне на възраст не повече от 6 месеца, които са родени в трета държава или територия от животно, оплодено в Европейския съюз и впоследствие временно изнесено за раждането;
12. стоки, които се унищожават или изоставят в полза на държавата по реда на митническото законодателство, както и на безвъзмездно предоставени стоки, които са изоставени и отнети в полза на държавата, с изключение на моторни превозни средства;
13. стоки под митнически контрол, които са унищожени или безвъзвратно загубени поради причина, свързана с естеството на стоките, или поради непреодолима сила;
14. стоки, които са били временно изнесени за ремонт или поправка, ако са изпълнени условията, предвидени в митническото законодателство;
15. стоки, които се връщат от лицето износител при запазване на състоянието, в което са били изнесени, освен нормалното износване при тяхната употреба, когато същите стоки са освободени от вносни мита;
16. моторни превозни средства, противозаконно отнети или откраднати и за които дължимите вносни мита са възстановени или опростени по реда на митническото законодателство.
Освободено вътреобщностно придобиване
Освободени са вътреобщностните придобивания с място на изпълнение на територията на страната на стоки:
1. когато получатели са:
- командвания/щабове на Организацията на Северноатлантическия договор или от въоръжените сили на други държави, които са страни по Северноатлантическия договор, за ползване от тези въоръжени сили или от придружаващия ги цивилен персонал, или за снабдяване на техните офицерски или войнишки столове, когато силите участват в общите отбранителни дейности на Северноатлантическия договор на територията на страната;
- дипломатически представителства, консулства, представителства на международни организации и членовете на персонала на получателите.
2. чийто внос на територията на страната би бил освободен от данък;
3. когато получатели са институции на Европейския съюз, Европейската общност за атомна енергия, Европейската централна банка, Европейската инвестиционна банка или от органите на Европейския съюз, към които се прилага Протоколът за привилегиите и имунитетите на Европейския съюз, при ограниченията и условията на този протокол и споразуменията за неговото прилагане или споразуменията за седалищата и при условие, че това не води до нарушаване на конкуренцията;
4. от лице - посредник в тристранна операция, регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка.
+ Регистрация по Закона за данък върху добавената стойност
На регистрация по Закона за данък върху добавената стойност подлежи всяко данъчно задължено лице, което е установено на територията на страната и извършва облагаеми доставки на стоки или услуги.
На регистрация по Закона за данък върху добавената стойност подлежи всяко данъчно задължено лице, което не е установено на територията на страната и извършва облагаеми доставки на стоки или услуги, различни от тези, по които данъкът е изискуем от получателя.
Регистрацията по Закона за данък върху добавената стойност е задължителна и по избор.
Задължителна регистрация
Данъчно задължено лице, достигнало облагаем оборот 50 000 лева или повече
- за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец, или
- за период не по-дълъг от два последователни месеца, включително текущия, е длъжно да подаде Заявление за регистрация по Закона за данък върху добавената стойност в 7-дневен срок от изтичането на данъчния период, през който е достигнало този оборот, съответно в 7-дневен срок от датата, на която е достигнат оборотът, когато същият е достигнат за период не по-дълъг от два последователни месеца, включително текущия.
Допълнителна информация за задължителна регистрация по Закона за данък върху добавената стойност
При последователното извършване на еднородна дейност в един и същи търговски обект от две или повече свързани лица или лица, действащи съгласувано, в облагаемия оборот на всяко следващо лице се включва оборотът, реализиран в обекта от всички лица, извършвали последователно дейността в съответния обект преди него, за период, не по-дълъг от последните 12 последователни месеца, включително текущия месец, и се счита за оборот, реализиран от съответното лице през първия ден на започване на еднородната дейност в обекта от това лице. Дейността се приема, че е еднородна, когато е налице значителна идентичност по отношение на две или повече от следните характеристики: предлаганите стоки или услуги, ползваните активи, персонала, търговската марка/наименованието на обекта, доставчиците/клиентите.
Задължителна регистрация има и при:
- доставки на стоки с монтаж и инсталиране;
- дистанционна продажба на стоки съгласно;
- вътреобщностно придобиване;
Считано от 01.01.2020 г. независимо от стойността на извършените облагаеми вътреобщностни придобивания, на задължителна регистрация подлежат данъчно задължени лица, установени в друга държава членка, които извършват вътреобщностно придобиване на стоки на територията на страната по чл. 15а, ал. 6 и чл.65а от Закона за данък върху добавената стойност.
Тези лица са задължени да подадат заявление за регистрация в 7 – дневен срок преди възникване на съответното обстоятелство.
- доставки на услуги, данъкът за които е изискуем от получателя;
- доставки на далекосъобщителни услуги, услуги за радио- и телевизионно излъчване или услуги, извършвани по електронен път, с място на изпълнение на територията на страната, от данъчно задължени лица, които не са установени на територията на страната.
Други специфични случаи на регистрация
Задължителна регистрация в резултат на преобразуване
Съгласно Закона за данък върху добавената стойност задължително се регистрира по този закон лице, което придобие стоки и услуги от регистрирано лице в резултат на:
1. Преобразуване на търговско дружество по реда на Търговския закон;
2. Прехвърляне на предприятие по реда на Търговския закон;
3. Извършване на непарична вноска в търговско дружество;
4. Преобразуване на бюджетни организации, държавни или общински предприятия, в резултат на което новообразуваните организации или предприятия са универсални правоприемници на преобразуваните;
5. Предоставяне за ползване на имоти от държавата и общините на заявителите за нуждите на частни детски градини и училища по Закона за предучилищното и училищното образование и последващото им преминаване към държавата и общините от заявителите при закриване на детските градини и училища.
Регистрация при наследяване
Съгласно Закона за данък върху добавената стойност при смърт на регистрирано по Закона за данък върху добавената стойност физическо лице или физическо лице - едноличен търговец, чието предприятие е поето по наследство или по завет, когато независимата икономическа дейност на починалото лице бъде продължена от лице, което не е регистрирано по Закона за данък върху добавената стойност и за което не са налице условията за задължителна регистрация, лицето има право да се регистрира по Закона за данък върху добавената стойност.
Регистрация на чуждестранно лице, което не е установено в страната
На регистрация по Закона за данък върху добавената стойност подлежи:
1. Чуждестранно лице, което има постоянен обект на територията на страната, от който извършва икономическа дейност и отговаря на условията на този закон за задължителна регистрация или за регистрация по избор.
2. Чуждестранно лице, което не е установено на територията на страната, но извършва облагаеми доставки с място на изпълнение на територията на страната и отговаря на условията на този закон за задължителна регистрация или регистрация по избор.
Регистрация във връзка с доставки на далекосъобщителни услуги, услуги за радио- и телевизионно излъчване или услуги, извършвани по електронен път, с получатели - данъчно незадължени лица, които са установени или имат постоянен адрес, или обичайно пребивават в друга държава членка.
Законът за данък върху добавената стойност се прилага за доставки на далекосъобщителни услуги, услуги за радио- и телевизионно излъчване или услуги, извършвани по електронен път, по които получатели са данъчно незадължени лица, които са установени, имат постоянен адрес или обичайно пребивават на територията на държава членка, когато доставчикът:
1. е данъчно задължено лице, неустановено в държавата членка по потребление, и
2. е избрал да се регистрира за прилагане на някой от специалните режими в страната или в друга държава членка.
Специалните режими са: режим извън Съюза, когато доставчикът на горепосочените услуги не е установен на територията на Европейския съюз, и режим в Съюза, когато доставчикът на горепосочените услуги е установен на територията на Европейския съюз.
Регистрация по избор
Регистрация по общия ред:
Всяко данъчно задължено лице, за което не са налице условията за задължителна регистрация, има право да се регистрира по Закона за данък върху добавената стойност.
Допълнителна информация за регистрация по избор
Регистрация при вътреобщностно придобиване
Всяко данъчно задължено и данъчно незадължено юридическо лице, за които не са налице условията за задължителна регистрация при вътреобщностно придобиване, имат право да се регистрират по този закон по избор за вътреобщностно придобиване.
Регистрация за дистанционни продажби
Всяко данъчно задължено лице може да се регистрира по този закон независимо от сумата на извършените доставки при условията на дистанционни продажби, когато е уведомило данъчната администрация на държавата членка, където е регистрирано за целите на ДДС, че желае дистанционните продажби, които извършва, да са с място на изпълнение на територията на страната.
Регистрация по инициатива на орган по приходите
В случай, че орган по приходите установи, че лице не е изпълнило в срок задължението си за подаване на заявление за регистрация, той го регистрира с издаване на акт за регистрация, ако условията за регистрация са налице.
+ Процедура за регистрация
Регистрацията се извършва, като лицето, което е длъжно или има право да се регистрира, подава в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите заявление за регистрация по образец или заявява регистрация по избор пред Агенцията по вписванията.
Заявлението в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите се подава:
- лично, когато данъчно задълженото лице е дееспособно физическо лице или едноличен търговец;
- от лице с представителна власт по закон, когато данъчно задълженото лице е юридическо лице или кооперация;
- от лице с представителна власт съгласно учредителен договор, когато данъчно задълженото лице е неперсонифицирано дружество или осигурителна каса;
- от акредитиран представител;
- от лице, което е изрично упълномощено за това с нотариално заверено пълномощно;
- от адвокат, изрично упълномощен за това с писмено пълномощно.
Заявлението може да се подаде по електронен път.
Заявлението за регистрация трябва да съдържа основанието за регистрация, като към него се прилагат документи, определени в правилника за прилагане на закона.
Заявлението за регистрация по избор пред Агенцията по вписванията трябва да съдържа основанието за регистрация. Към заявлението се прилагат документи, определени в правилника за прилагане на закона. При заявяване за вписване на първоначална регистрация пред Агенцията по вписванията лицето не прилага справка за облагаем оборот.
В срок 7 дни от постъпване на заявлението органът по приходите извършва проверка на основанието за регистрация.
В срок 7 дни от приключване на проверката органът по приходите издава акт, с който извършва или мотивирано отказва да извърши регистрацията.
Органът по приходите може да откаже регистрация по Закона за данък върху добавената стойност, когато:
- лицето не може да бъде открито на посочения от него адрес за кореспонденция по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс;
- лицето промени адреса си за кореспонденция и не уведоми по предвидения за това ред;
- лицето системно не изпълнява задълженията си по Закона за данък върху добавената стойност;
- лицето има публични задължения, общата стойност на които надхвърля стойността на активите му, намалена с неговите задължения;
- не посочи електронен адрес за кореспонденция за период, по-дълъг от три месеца от възникване на задължението за уведомяване;
- не представи или не осигури достъп до издадени или съставени от него оригинални счетоводни документи, изискани от орган по приходите, освен ако документите са загубени или унищожени, за което лицето е уведомило органите по приходите.
При промяна на електронния адрес лицето в 7-дневен срок уведомява приходната администрация, освен ако промяната е направена чрез заявяване за вписване в Агенцията по вписванията.
В срок 7 дни от постъпване на заявлението органът по приходите извършва проверка на основанието за регистрация.
В срок 7 дни от приключване на проверката органът по приходите издава акт, с който извършва или мотивирано отказва да извърши регистрацията.
Дата на регистрацията
За дата на регистрация по Закона за данък върху добавената стойност се смята датата на връчването на акта за регистрация.
Датата на регистрацията в случаите на задължителна регистрация на основание правоприемство при:
- преобразуване на търговско дружество по реда на глава шестнадесета от Търговския закон;
- извършване на непарична вноска в търговско дружество;
- преобразуване на бюджетни организации, държавни или общински предприятия, в резултат на което новообразуваните организации или предприятия са универсални правоприемници на преобразуваните;
- прехвърляне на предприятие по реда на Търговския закон;
- е датата на вписване на горното обстоятелство в търговския регистър или вписване в регистър БУЛСТАТ.
+ Специфични случаи на регистрация
Задължителна регистрация в резултат на преобразуване
- Преобразуване на търговско дружество по реда на Търговския закон;
- Прехвърляне на предприятие по реда на Търговския закон;
- Извършване на непарична вноска в търговско дружество;
- Преобразуване на бюджетни организации, държавни или общински предприятия, в резултат на което новообразуваните организации или предприятия са универсални правоприемници на преобразуваните.
Дата на регистрация в посочените случаи е датата на вписване на съответното обстоятелство в търговския регистър или вписване в регистър БУЛСТАТ.
Задължително се регистрира по Закона за данък върху добавената стойност неперсонифицирано дружество, в което участва съдружник, който е регистрирано по Закона за данък върху добавената стойност лице. Регистрацията се извършва с подаване на заявление за регистрация в 7-дневен срок от датата на създаване на неперсонифицираното дружество, която се смята за дата на регистрация на дружеството по този закон. Когато съдружникът се регистрира след датата на създаване на неперсонифицираното дружество, заявлението се подава в 7-дневен срок от датата на регистрацията на съдружника, която се смята за дата на регистрация на дружеството по този закон.
На регистрация по Закона за данък върху добавената стойност подлежи:
- Чуждестранно лице, което има постоянен обект на територията на страната, от който извършва икономическа дейност и отговаря на условията на този закон за задължителна регистрация или за регистрация по избор;
- Чуждестранно лице, което не е установено на територията на страната, но извършва облагаеми доставки с място на изпълнение на територията на страната и отговаря на условията на този закон за задължителна регистрация или регистрация по избор.
Чуждестранното лице се регистрира чрез акредитиран представител (изключение от този ред е при клоновете на чуждестранни лица – те се регистрират по общия ред). Регистрацията се извършва в териториалната дирекция на Националната агенция за приходите - София.
Акредитиран представител може да бъде само дееспособно физическо лице с постоянен адрес или постоянно пребиваващо в страната или местно юридическо лице, което не е в процедура по ликвидация или не е обявено в несъстоятелност и няма изискуеми и неизплатени данъчни задължения и задължения за осигурителни вноски, събирани от Националната агенция за приходите.
Акредитираният представител представлява чуждестранното лице по всички негови данъчни правоотношения, възникнали по Закона за данък върху добавената стойност. Акредитираният представител отговаря солидарно и неограничено за задълженията по Закона за данък върху добавената стойност на регистрираното чуждестранно лице.
При прекратяване на лицето-акредитиран представител или при настъпване на други обстоятелства, които водят до невъзможност това лице да изпълнява задълженията си, в 14-дневен срок от датата на настъпване на новите обстоятелства чуждестранното лице е длъжно да определи нов акредитиран представител.
Специфични правила за регистрация
- Лицата подават по електронен път пред териториалната дирекция на Националната агенция за приходите - София, заявление за регистрация, съответно за дерегистрация;
- Реквизитите, формата и начинът на изпращане на електронните заявления за регистрация и дерегистрация се обявяват на интернет страницата на Националната агенция за приходите.
- Териториалната дирекция на Националната агенция за приходите - София в 7-дневен срок от получаване на заявлението уведомява по електронен път лицето за извършената регистрация, за идентификационния му номер и за датата на регистрацията.
- За дата на регистрация се смята първият ден от месеца, следващ месеца на уведомяването.
+ Дерегистрация по Закона за данък върху добавената стойност
При дерегистрация по Закона за данък върху добавената стойност дружеството/ЕТ следва да подаде справка-декларация за последния данъчен период.
+ Деклариране на данъка върху добавената стойност
След като се регистрирате по Закона за данък върху добавената стойност, възниква задължение за подаване на справка-декларация от закона.
Справка-декларация се подава за всеки данъчен период. Справка-декларацията се подава и в случаите, когато данъкът не следва да се внася или да се възстановява, както и в случаите, когато регистрираното лице не е извършило, съответно получило доставка или придобивания или не е осъществило внос за съответния данъчен период.
Ако като регистрирано по Закона за данък върху добавената стойност лице извършвате и вътреобщностни доставки, доставки като посредник в тристранна операция или доставки на услуги с място на изпълнение на територията на друга държава членка, заедно със СД следва да подадете и VIES декларация.
Справка-декларацията и VIES декларацията се подават до 14-то число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят.
Справката-декларация и VIES декларацията се подават чрез портала за предоставяне на електронни услуги на Националната агенция за приходите с Квалифициран електронен подпис.
+ Плащане на данъка върху добавената стойност от регистрирано лице
Когато резултатът за данъчния период е данък за внасяне, регистрираното лице е длъжно да внесе данъка в държавния бюджет по сметка на компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите в срока за подаване на справка-декларацията за този данъчен период – до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнася.
Когато за последния данъчен период е налице резултат за периода – данък за внасяне, лицето е длъжно да внесе данъка в срок до края на календарния месец, следващ календарния месец, през който е следвало да бъде подадена справка-декларацията за този данъчен период.
Важно: Данъкът се смята за внесен на датата, на която сумата е постъпила в сметката на компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите.
+ Внасяне на данъка върху добавената стойност
Внасяне на данъка при внос на стоки
Вносителят на стоки, внася ефективно начисления от митническите органи данък в държавния бюджет, както следва:
1. по сметка на съответното митническо учреждение, оформящо вноса;
2. по сметка или в касата на съответното митническо учреждение, оформящо вноса, когато вносителят е нерегистрирано по този закон физическо лице, което не е едноличен търговец.
След заплащане или обезпечаване на начисления данък по реда, определен за митническото задължение, митническите органи разрешават вдигането на стоките.
Внасяне на данъка от нерегистрирано лице
При вътреобщностно придобиване на ново превозно средство от нерегистрирано по този закон лице данъкът се внася от лицето в 14-дневен срок от изтичането на данъчния период, през който данъкът за придобиването е станал изискуем.
При вътреобщностно придобиване на акцизни стоки данъкът се внася от лицето, осъществило придобиването, в 14-дневен срок от изтичането на месеца, през който данъкът е станал изискуем.
Данъкът се внася в държавния бюджет по сметка на териториалната дирекция на Националната агенция за приходите, където лицето е регистрирано или подлежи на регистрация по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, като данъкът се смята за внесен на датата, на която сумата е постъпила в съответната сметка.
Внасяне на данъка върху добавената стойност при прилагане на режим в Съюза и режим извън Съюза
Регистрирано лице в срока за подаване на справка-декларацията (до 20-о число на месеца, следващ данъчния период, който е тримесечен и съвпада с календарното тримесечие) е длъжно да внесе общата сума на данъка върху добавената стойност, който е изискуем за съответния данъчен период, в държавния бюджет по сметка на Националната агенция за приходите, в евро.
Данъкът се смята за внесен на датата, на която сумата е постъпила в сметката.
+ Възстановяване на данъка на регистрирано лице
Когато резултатът за данъчния период е данък за възстановяване същият се прихваща, приспада и възстановява.
Данъкът за възстановяване се възстановява в 30-дневен срок от подаване на справка-декларацията, когато:
1. лицето е извършило за последните 12 месеца преди текущия месец облагаеми доставки с нулева ставка на обща стойност повече от 30 на сто от общата стойност на всички извършени от него облагаеми доставки, включително доставките с нулева ставка; на доставки с нулева ставка се приравняват и доставките на следните услуги с място на изпълнение на територията на друга държава членка, по които получател е лице, регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка: транспорт на стоки в рамките на Европейския съюз и оказвани във връзка с този транспорт спедиторски, куриерски и пощенски услуги, различни от услугите по чл. 49 на Закона за данък върху добавената стойност; транспортна обработка на стоки; услуги във връзка с транспорта, оказвани от агенти, брокери и други посредници, действащи от името и за сметка на друго лице, както и услуги по оценка, експертиза и работа върху движими вещи;
2. лицето-земеделски производител, е извършило за последните 12 месеца преди текущия месец облагаеми доставки със ставка 20 на сто на произведените от него стоки на обща стойност повече от 50 на сто от общата стойност на всички извършени от него облагаеми доставки;
3. лицето е усвоило средства за изграждане, стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системи и съоръжения в изпълнение на водни проекти по Приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013“ и на системи и съоръжения в изпълнение на проекти по Приоритетни оси 1 и 2 на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“, до приключване на изграждането им;
4. лицето осигурява достъп до железопътната инфраструктура и е усвоило средства по проекти, финансирани по Оперативна програма „Транспорт 2007 – 2013“, Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“, Европейска програма „Механизъм Свързана Европа“ и Трансевропейска транспортна мрежа ТЕН-Т, до приключването им.
Последно обновено на 26.10.2021